Składanie oświadczeń o stanie majątkowym, zwane oświadczeniami majątkowymi, obowiązuje osoby pełniące szczególne funkcje w samorządzie terytorialnym. Obowiązek ten uregulowany jest w poszczególnych aktach prawnych z zakresu funkcjonowania JST. Ustawa o samorządzie gminnym zawiera regulacje o tym, kto składa takie oświadczenie w gminie.
Na podstawie art. 24h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 roku, poz. 713 ze zm.) do składania oświadczeń majątkowych obowiązani są:
- Radny,
- Wójt,
- Zastępca wójta,
- Sekretarz gminy,
- Skarbnik gminy,
- Kierownik jednostki organizacyjnej gminy,
- Osoba zarządzająca gminną osobą prawną,
- Członek organu zarządzającego gminną osobą prawną,
- Osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta.
Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 roku, poz. 1282 ze zm.), pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowisku urzędniczym, w tym na kierowniczym stanowisku urzędniczym zobowiązani są złożyć oświadczenie o stanie majątkowym na żądanie osoby upoważnionej do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy.